Leírás
A nürnbergi születésű Albrecht Dürer, a német reneszánsz újító művésze a húszas éveiben járt Velencében, ahol az itáliai reneszánsz művészetelmélet kérdéseit tanulmányozta: az ideális emberi arányok megragadását, a természet minél hívebb ábrázolásának lehetőségét, a perspektíva és az anatómia problémáit kutatta. Emellett pedig a lovak testének felépítését, az állatok mozgását és ezek lehető leghívebb ábrázolásának lehetőségeit is behatóan tanulmányozta. Nürnbergbe hazatérve műhelyéhez tehetséges fiatal művészek csatlakoztak, akiknek rajzstílusára nagy hatást gyakoroltak a virtuóz mester alkotásai. A Szépművészeti Múzeum Dürernek két saját kezű rajzát őrzi, de további művekkel, például az itt látható Lándzsás lovassal kapcsolatban is felmerült korábban Dürer szerzősége. A budapesti lapon lendületesen lépő, két lábát a levegőbe emelő lovat látunk, amelyen egy tollas kalapos, jobbjában lándzsát tartó katona ül. Az állat hosszú teste még a gótikus formavilágot idézi, de az emberalak, arányait, elevenségét tekintve, a reneszánsz művészetfelfogást tükrözi. A minél tökéletesebb ábrázolás érdekében a mester körzővel húzta meg a ló nyakának, hasának, szügyének, tomporának és hátának körvonalait. Erre utal a ló testén látható, a körző hegye által szúrt két kis lyuk. A budapesti rajz Dürer híres Lovag, halál és az ördög című rézmetszetének egyik előzménye.
Paraméterek
Anyaga | mikroszálas |
Gyártó | CYM Kft. |
A hátoldal színe | fehér |
Kinek ajánljuk? | Nőknek, férfiaknak |
Méret | 155 mm x 155 mm |
Stílus | Klasszikus |
Múzeumi kollekciók | Szépművészeti Múzeum |