Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Trompe l'oeil levéltartóval varrott füzet

1.200 Ft
200 Ft
83%
Az akció időtartama: 2024. 03. 04. -
Menny.:db

Kisméretű varrott gerincű jegyzetfüzet, sima kreatív papírból készült oldalakkal, a borítón egy 17. század derekán alkotó flamand művész, Cornelis Norbertus Gijsbrechts festményével. A számos csendélettípus közül a művész olyan táblára rögzített hétköznapi tárgyegyüttesek megfestésére specializálódott, amelyeknek részletes és tökéletesen valósághű megfestésével a térbeliség illúzióját keltette a nézőben. Ehhez hasonló festményei egykor királyi paloták falait díszítették, és meglátjuk, egy mai dolgozószobában, vagy íróasztalon is jól fognak mutatni.

Cornelis Norbertus Gijsbrechts: Trompe l'oeil levéltartóval, 1664 körül © Museum of Fine Arts Ghent, www.lukasweb.be – Art in Flanders, Fotó: Hugo Maertens

Kapcsolódó kiállítás: Rubens, Van Dyck és a flamand festészet fénykora, Szépművészeti Múzeum, 2019. október 30. – 2020. február 16.

Szállítási díj: 1.669 Ft
Várható szállítás: 2024. október 21.

Leírás

Cornelis Gijsbrechts neve szinte összeforrt a „trompe l’œil”, azaz a szemet megtévesztő csendélet-ábrázolásokkal. Csak egészen közelről szemlélve győződhetünk meg arról, hogy festményt látunk, nem pedig egy keretbe foglalt fatáblát, amelyen vörös szalagok futnak keresztül. Az irattartó szekrénynek ezt az ősét számos 17. századi hivatalban használták okiratok tárolására, de a kép tanúsága szerint mindenféle kisebb tárgy, zsebkés, olló, tollszár és pecsétviaszrúd tárolására is lehetett használni. Ezen a két festményen kis méretű képkeret, homokóra, apró réz vadászkürt, kvarthegedű és vonója, és egy kis pisztoly is szerepel. Ezek a motívumok a vanitas fogalmával hozhatók összefüggésbe és az idő múlására emlékeztetik a nézőt. A zene elszáll, a levelek és az okiratok pedig múltbéli események lenyomatai. A művész olyan írásimitációt fejlesztett ki, amely valódinak tűnik, de a szövegekből legfeljebb egy-egy címsor olvasható ki. Bár a félig elhúzott függöny motívumát Gijsbrecht alkalmazta először, lehetséges, hogy a valóságban is használták, hogy megóvják a tárgyakat és elrejtsék őket a kíváncsi szemek elől.

A műértőknek és különösen a trompe l’œil műfajának kedvelőinek azonban a függöny jelenléte másról is szólt. Felidézhették a jól ismert klasszikus történetet a két görög festőről, Zeuxiszról és Parrhaszioszról. Id. Plinius beszéli el, miként versenyeztek a festők egymással, hogy eldöntsék, melyikük ábrázolja élethűbben a valóságot. Zeuxisz szőlőt festett, és amikor a képről levették a leplet, a madarak odarepültek csipegetni. Parrhasziosz viszont egy függönyt festett, annyira tökéletesen, hogy vetélytársa sürgette: húzza félre, hogy végre láthassa a mögötte lévő képet. Zeuxisz festménye becsapta a madarakat, ám Parrhasziosz az emberi szemet tévesztette meg, sőt, egy festő szemét. Gijsbrechtsre tehát ezen ókori művészek méltó utódjaként tekinthetünk.

Paraméterek

Anyaga papír
Belív Munken Print 1.5, 80 g
Gyártó Prime Rate Kft.
A hátoldal színe narancssárga
Méret 102 x 145 mm
Múzeumi kollekciók Szépművészeti Múzeum
Oldalak száma 48