Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

e-könyv – Japonizmus az Osztrák-Magyar Monarchiában

6.000 Ft
Menny.:db

A Japonizmus az Osztrák–Magyar Monarchiában című kötet a japonizmus olyan aspektusait taglalja, amelyek Kelet-Közép-Európában még nem képezték kutatás tárgyát, vagy olyan témákat, amelyek a szűkebb „nemzeti” összefüggések helyett „monarchikus” kontextusban vizsgálva új eredményeket hozhattak. Toshio Watanabe professzor elméleti és transznacionális szempontokat előtérbe helyező bevezetője a kötetet a globális japonizmuskutatások vonatkozásrendszerébe illesztette.

A könyv négy tematikus részre oszlik. Az Egy új ismerős című egység elkalauzolja az olvasót a közép-európai japonizmus keletkezésének történelmi szituációjában, amely ugyanolyan különleges volt a fiatal Monarchia számára, mint a politikai restauráción újonnan átesett Japán Birodalom számára. A kötet második egysége, az Utazó műalkotások a Japánban készült tárgyak közép-európai befogadásának, gyűjtésének és értelmezésének témájára összpontosít. A harmadik egység, a Művészek és műalkotások a japonizmus klasszikus témáit tárgyalja – egy kis csavarral. A kötet utolsó fő egysége, A japonizmus ösztönzői a közép-európai kulturális, politikai, társadalmi jelenségekre és atmoszférára összpontosít, amely termékeny teret nyújtott a japán kultúra befogadásának, és nyitottabbá tette a Monarchia polgárait a keletről érkező új impulzusok iránt, mint korábban bármikor.

A tanulmányokat a Függelék követi, amely tartalmazza az 1869-es, Japán és az Osztrák– Magyar Monarchia között létrejött Barátsági, kereskedelmi és hajózási szerződés törvénybe iktatott, modern magyar nyelvű, annotált verzióját (Dénes Mirjam munkája), valamint A japán művészettel kapcsolatos kiállítások kronologikus listája az Osztrák–Magyar Monarchiában című adatközlést, Bodor Kata gyűjtését.

A könyvet csak a regisztrációt követően lehet megvásárolni.
Sikeres fizetés után a könyv a Profilom-Letölthető termékeim menüpont alatt lesz elérhető.

Gyártó: Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum, Budapest

Leírás

A könyv négy tematikus részre oszlik. Az Egy új ismerős című egység elkalauzolja az olvasót a közép-európai japonizmus keletkezésének történelmi szituációjában, amely ugyanolyan különleges volt a fiatal Monarchia számára, mint a politikai restauráción újonnan átesett Japán Birodalom számára. Dénes Mirjam Osztrák-magyar „expeditio” Japánba című tanulmánya a hajózási, kereskedelmi és barátsági szerződés aláírását megelőző eseményeket, a szerződő feleket, a dokumentum létrejöttének körülményeit, valamint tartalmának jelentőségét tárgyalja. Farkas Mária Ildikó Birodalmi identitás, nemzeti identitások a japonizmus tükrében az Osztrák–Magyar Monarchia korában című írásában azt vizsgálja, hogy a japonizmus Európán végigsöprő, nemzetközi művészeti jelenség volta mellett az Osztrák–Magyar Monarchia történetében úgy is értelmezhető, mint a Monarchia birodalmi identitástudatának és a benne élő népek etnokulturális identitásának egyik mozgatórugója és fontos kifejezési eszköze. Az „Austria Exponens Invitat orbis Universum”. Kelet-Ázsia és művészete az 1873-as bécsi világkiállításon című szövegben Fajcsák Györgyi Japán és Kína reprezentációjának eltéréseire mutat rá az 1873-as bécsi világkiállításon, ahol a két kelet-ázsiai birodalom történelmük során először vált széles körben tanulmányozhatóvá a közép-európai emberek számára. Az első részt Agnieszka Kluczewska-Wójcik Keletre! című írása zárja, melyben a szerző az „oriens” jelentését tárgyalja az Osztrák–Magyar Monarchia kultúráiban, miközben elhelyezi a japonizmust az orientalizmus tágabb jelenségén belül és egyben elválasztja egymástól a két fogalmat.

A kötet második egysége, az Utazó műalkotások a Japánban készült tárgyak közép-európai befogadásának, gyűjtésének és értelmezésének témájára összpontosít. Piotr Spławski a japán művészet állami, intézményi és magángyűjteményeit vizsgálja mint a japonizmus művészetoktatásban betöltött szerepének előfeltételeit a Monarchiában: szövegében a japán műalkotásokra inspiráló forrásokként és oktatási segédletekként tekint. A Selyemhernyó-tojások és egy csésze tea Stefano Turina tollából a selyem- és teakereskedők szerepét taglalja a japán tárgyak monarchikus piacokra való beáramlásának megteremtésében és fenntartásában. Kiss Sándor Exportjaponizmus Japánból című tanulmányának tárgya a jokohamai Mizumachi-dōrin (Water Street) működő egyetlen osztrák-magyar vállalkozás, a Kuhn & Komor üzlet, amelynek saját, japán gyártmányú termékeire a japonizmus hibrid formájaként tekinthetünk, amely a nyugati piac ízlésére szabott bútorokból és ezüsttárgyakból állt.

A harmadik egység, a Művészek és műalkotások a japonizmus klasszikus témáit tárgyalja – egy kis csavarral. Peter Pantzer azt elemzi, mi módon jelenik meg az osztrák-magyar festők és grafikusok művészi teljesítményében annak hatása, hogy ellátogathattak a Felkelő Nap országába. Bodor Kata Emil Orlik japáni tartózkodása után készült nyomatainak példáján keresztül kínál esettanulmányt a nyugati és a japán műnyomás hagyományainak egyesüléséről. Földi Eszter a Japonizáló színes fametszetek az Osztrák–Magyar Monarchiában (1902–1914) című szövegében egy jól meghatározható művészeti hálózatot rajzol fel az Osztrák–Magyar Monarchia fővárosai és nagyobb városai között, és jelöli a grafikai japonizmus esztétikai szemléletének kapcsolódási pontjait a Monarchián kívül eső művészeti központokhoz. Filip Suchomel Tűzben született japonizmus című írásában néhány párhuzamos, kiemelkedő példát mutat be az üveg és kerámia műfajában jelen lévő japonizmusról a Monarchia különböző területein, beágyazva azokat a közép-európai régió üveggyártásának és kerámiaművészetének régre nyúló hagyományaiba. Végül Dénes Mirjam tanulmánya, a Japán mint jelenség és mint téma a Monarchia színpadjain, három felvonásban azt mutatja meg, hogy az Osztrák–Magyar Monarchia fennállásának ötvenéves periódusa alatt Japán állandóan és élénken jelen volt a színpadon az utazó társulatok, a külföldről „importált” sikerdarabok és a hazai szerzőségű színművek révén, amelyeknek köszönhetően egy vizualitásában igen erős, ámde sztereotip Japán-imázs jutott el a Monarchia minden szegletébe.

A kötet utolsó fő egysége, A japonizmus ösztönzői a közép-európai kulturális, politikai, társadalmi jelenségekre és atmoszférára összpontosít, amely termékeny teret nyújtott a japán kultúra befogadásának, és nyitottabbá tette a Monarchia polgárait a keletről érkező új impulzusok iránt, mint korábban bármikor. Stefano Turina Japán sztereotípiák című tanulmányában az illusztrált sajtó hatását elemzi a Japánról szóló kulturális imázs megteremtésében, amely sok szempontból eltért a valóságtól. A Kávéházi vigadalom című szövegben Piotr Spławski azt vizsgálja, hogy a Monarchia kávézóinak intellektuálisan liberális terei – amelyek látogatóik és témáik kellő komolytalansága következtében gyakran visszhangzottak a nevetéstől – hogyan működtek a hely szellemeként a japonizmus terjedésében. Radu Leca tanulmányában a női tevékenységek sokféleségét tárgyalja a duális Monarchiában abból a szempontból, hogy hogyan közeledtek a Japánból származó tárgyakhoz, reprodukciókhoz és egyéb médiumokhoz vagy alkotásokhoz, amelyeket összefoglaló néven a japonizmus szóval illethetünk. Végül a „Sárga veszedelem… fényes jövő”, Agnieszka Kluczewska-Wójcik második tanulmánya az orosz–japán háború (1904–1905) politikai közegét vizsgálja, és azt a kérdéskört fejti ki, hogy miért kapott újabb lendületet a japonizmus a Monarchiában az aktuálpolitika hatására, éles ellentétben a korban egész Európában tapasztalható tendenciákkal.

Paraméterek

ISBN 978-615-5987-49-6
Kiadás éve 2021
Kiadó Szépművészeti Múzeum – Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum, Budapest
Múzeumi kollekciók Hopp Ferenc Múzeum
Nyelv magyar
Oldalszám és illusztrációk 324 oldal, színes képekkel gazdagon illusztrált
Szerkesztő(k) Dénes Mirjam, Fajcsák Györgyi, Piotr Spławski, Toshio Watanabe