Leírás
Bacon művészete figuratív, de képeivel nem az értelmező, tudatos gondolkodásunkra akar hatni, hanem annak kikapcsolásával az ösztöneinkre, hogy szinte az "idegvégződéseinken" keresztül érzékeljük a látottakat. Az általa létrehozott képi világ töredékes, bizarr és gyakran sokkoló, de a torzításokkal a képek szereplőinek mélyebb, lényegüket jobban megragadó ábrázolásmódját kereste.
Bacon nem részesült hivatalos művészeti oktatásban, ám a vele készült interjúk, a művészettörténészekkel folytatott beszélgetések során pontosan meg tudta határozni, hogy az előző korok művészetéből milyen alkotókat és műveket tartott inspirálónak. Innen tudható, hogy a robosztus felépítésű, folyamatosan mozgásban lévő férfialakok témája esetében azonos értékű inspirációként szolgált számára a michelangelói férfiaktok rajza és Eadweard Muybridge 19. századi mozgásszekvenciákat ábrázoló fotósorozata. A Három alak és portré előterében emberi szájjal vicsorgó madárszerű kreatúra előképei között pedig Aiszkhülosz fúriái, Picasso biomorf alakjai, valamint különböző, a száj betegségeit ábrázoló fotók említendők. A képen egyetlen alak arca lehet ismerős számunkra, a nyakkendőt viselő férfié, akit az elemezők a művész egykori szerelmével, George Dyerrel azonosítanak.
Három alak és portré, 1975; Francis Bacon 1909-1992 Tate, Purchased 1977; Artwork © The Estate of Francis Bacon. All rights reserved. DACS and HUNGART 2018. Photo © Tate, London 2018
Kiállítás: Bacon, Freud és a Londoni Iskola festészete, 2018. október 9. - 2019. január 13., Magyar Nemzeti Galéria
Paraméterek
Anyaga | műanyag |
A hátoldal színe | Világosbarna |
Kinek ajánljuk? | Nőknek, férfiaknak |
Méret | 210 mm x 148 mm |
Stílus | Modern |
Múzeumi kollekciók | Magyar Nemzeti Galéria |