Leírás
Leonardo már túl volt az ötvenen, mikor a firenzei városháza, a Palazzo Vecchio nagytermének egyik hosszanti falát díszítő falkép megfestésével bízták meg. A freskó témája adott volt: a régi rivális, Milánó felett Anghiari városánál aratott győzelmet kellett megfestenie. Bár Firenze legfőbb állami hivatalának felkérése hízelgő lehetett a festő számára, ráadásul fiatalabb vetélytársa, Michelangelo a mű párdarabján dolgozott, Leonardo most is csak hosszas halogatás után kezdett munkához. A hagyományos freskótechnika helyett egy különleges, lassan száradó módszerrel kísérletezett, ami azonban kudarccal végződött. Még be sem fejezte a falkép középső jelenetét, mikor a rosszul fűthető, nyirkos helyiségben a freskó pusztulásnak indult. Leonardo ezután teljesen felhagyott a munkával, egy évvel később pedig végleg elhagyta Firenzét. Míg a terem későbbi átalakításának áldozatul esett freskóról egykorú beszámolók és másolatok egész sorát ismerjük, Leonardótól alig fél tucat, a falképhez szánt saját kezű rajz maradt ránk.
Az előkészítő munkálok utolsó szakaszából származó budapesti fejtanulmány elevenségével, drámai kifejezőerejével a mester legkiválóbb rajzai közé tartozik és hűen idézi fel a küzdelem hevében egymásnak rontó katonák kegyetlen harci dühének azt a megrendítő iszonyatát, melyet Leonardo vadállati őrületnek nevezetett.
Leonardo da Vinci: Tanulmány harcos fejéhez, 1504-1505 körül © Szépművészeti Múzeum, Budapest
Paraméterek
Anyaga | papír |
Belív | ofszet |
Gyártó | Prime Rate Kft. |
A hátoldal színe | téglavörös |
Kinek ajánljuk? | Férfiaknak |
Méret | 210 mm x 148 mm |
Múzeumi kollekciók | Szépművészeti Múzeum |
Oldalak száma | 200 |